ISSUE 24
Autumn 2007

PAGE 1
Microphone Test

PAGE 2
Commercials on the ABC
ABC for our kids

PAGE 3

The Cost of
Bullying the ABC

Letters to the Editor

PAGE 4
Silencing Dissent

PAGE 5
Donald McDonald’s
Legacy

PAGE 6
Murdoch & Packer Win

ABC - Emergency
Services Network

PAGE 7

New ABC Editorial
Policies

PAGE 8
New ABC Chair
Friends Notices

Friends of the ABC(Vic) Inc.

GPO Box 4065
Melbourne, vic 3001
TEL: +613 9682 0073
FAX: +613 9682 0074
fabcvic@vicnet.net.au
www.fabc.org.au

INC NO: A0034181A

IV News &Views

NEWSLETTER OF FRIENDS OF THE ABC (VIC) INC.

| passed the ABC’s microphone test wendy Pomroy

| WAS A 16 YEAR OLD PIANIST IN
1954 when | passed the ABC's
microphone test (audition).

I then started playing the piano
regularly on radio 3LO (now 774)
on Young Australia, and by 1957
I had made 15 appearances.

ABC Television commenced

in November 1956, and the
following April I was one of
the first musicians to perform
on television in Melbourne.
The program was called Music
Room, and of course it was
live — taping came later.

What a debut. The studio used
for that telecast subsequently
became the news studio. It was
just big enough for a grand
piano, the boom microphone,
masses of cables, and asingle
camera. It was excessively hot because the lights were
so close and there was no presenter — | introduced the
items. | remember how hard it was just to speak after
playing the demanding Hungarian Rhapsody No 6
(Liszt), and my worries over the correct pronunciation
of Trdumerei (Schumann).

Wendy Pomroy in
Grandes & Glamor, 1961

Years later | met a senior ABC executive who said

You don’t remember me, do you? When | said no,

he told me he had been the cameraman at that recital,
and that the single camera was faintly out of focus the
whole way through.

My first series on TV was Melody Time, in 1959, on
Sundays at gpm. Ormonde Douglas and Maureen
Boyce sang light music by composers such as Romberg,
Coward and Gershwin; | accompanied them and
played solos, and we went live from the Elsternwick
studios. When | played a solo one member of that

cast used to stand very close to the piano, just out

of camera range, gasping noisily as if they’d heard

an error. | quickly learnt the joys of gamesmanship.

A long-running weekly children’s TV show, Thursday
FParty started in 1960. It was hosted by Clive Winmill
and Maryrose Campbell, and featured a pig called
Hamlet, who lived in Elsinore.

For five years on Thursday Party | accompanied the
comperes, the soloists, the magicians, and did anything
else Peggy Hamilton, the producer, threw my way (I
even compered when somebody was ill). With only

a week’s warning, | hastily learnt to play a piano

accordion for an outside broadcast. | was always being
called on to provide background music — could we
have ‘bear falling asleep music, please Wendy?'. Rather
than improvise, | used appropriate classical music.

A Scottish special on Thursday Party was unforgettable.
The studio had a large tiered stand at one end, off
camera. The mothers sat there when the show went

to air — of course they weren't there during rehearsals.
Given the restricted nature of the studio, the Hawthorn
City Pipe Band was positioned under the stand to await
their cue. During the show the startled mothers rose

as one when, without warning, a pipe band started up
directly beneath their seats and marched on to the set.

Thursday Party routinely included classical or light
classical music segments. Over a few weeks | told
the story of Babar the Little Elephant, simultaneously
playing the music specially written by Poulenc, and
with slides of the book’s illustrations; it was a hugely
popular success. | also remember a series of Gilbert
and Sullivan excerpts with Brian Crossley.

During these years | gave solo and joint recitals of clas-
sical music and, amongst other variety shows, | partic-
ularly remember a special called Grandes & Glamor (sic),
with four grand pianos, four pianists and four models.

Max Olding started one segment playing an abbreviated
version of the orchestral introduction to Variations

on a Nursery Theme by Dohnanyi, based on Twinkle
Twinkle Little Star, then accompanied me as | played
some of the variations, Bernie Duggan did light
improvisations on the same theme, and Ted Preston
finished with jazz variations.

CONTINUED ON PAGE 7

ISSUE 24 / Autumn 2007 Page 1



ABC - Commercialised & Costly

ABC - Commercialised & Costly

The future of the ABC as a commercial-free media service that is accessible to all Australians is under threat.

IN FEBRUARY THIS YEAR, ABC managing
director Mark Scott announced a major
restructure. It included the creation

of an even more powerful commercial
division, ABC Commercial, that will
consider the possibility of introducing
advertisements on ABC websites and
charging for some of the broadcaster’s
presently free services.

While these are not the first steps, they
are an escalation in what appears to

be an agenda to steadily commercialise
the ABC, and a shift by the ABC to deny
Australians universal access to their
national broadcaster.

Quentin Dempster — former staff
director of the ABC Board who was
elected to return to the position
shortly before it was abolished last
year — described what is happening
as ‘commercialisation by stealth’.

Advertising is no more acceptable
on ABC websites than it would be
on radio or television.

Advertising on the net is contrary to
the spirit and intent of the ABC Act that
prohibits advertising and sponsorship
on radio and television. ABC Online is
not mentioned because it did not exist
when the Act was drafted.

Advertising on websites is no less intrus-
ive than on television. Increasingly, net
advertisers require it to be jumping out
at us, or to be embedded amongst con-
tent that will have relevance to their ad.

Regardless of where it is, advertising on
the ABC would inevitably undermine
the independence of the broadcaster’s
content. As the saying goes: he who
pays the piper calls the tune.

The SBS experience, where ads now
interrupt television programs, provides
a pertinent example of the inevitable
pressure to extend advertising once

it is introduced. Regrettably, it also
demonstrates how earning commercial
revenue results in government with-
drawing further from its responsibility
to adequately fund public broadcasting.

The ABC for those who can afford it

New technologies for which the ABC

is considering charging — like online,
podcasting, vodcasting and whatever
may evolve in the future — are simply
another means of delivering ABC
content. Free from time constraints,
their significance is growing as a means
to access ABC programming in our
busy lives. For many, particularly young
people, they are the preferred method.

ABC for our Kids ratricia Edgar

When Dr Patricia Edgar recently launched her book,
Bloodbath: a memoir of Australian television

she spoke of the importance of the ABC, and also
of how it is letting down the children of Australia.
The following is an extract from her speech.

THE ABC, with all its flaws remains crit-
ically important. It is the most important
cultural institution in Australia and a
most valued source of news and critical
comment. The fact that it is loathed by
every government of the day means it
has managed to retain an independent
voice under much hardship.

When eventually the Australian
government opens up the electronic
spectrum to large numbers of digital
channels, the economies of production
and the limits to the pool of talent

will mean that the need for the public

Page2 News & Views

broadcaster to maintain quality and
diversity in programming and maintain

free debate in support of the values of a
democratic nation will be much greater.

The ABC however is capable of
destroying itself. By dumbing down

its content, sacrificing innovation

and depth for cheaper programming,
pleas for funding can be more easily
ignored. Why should the public pay
for inconsequential junk? The ABC

is presented with a double bind which
is no more strongly in evidence than
in its children’s programming.

In my experience it has been downhill
all the way with the ABC since the early
1990s. David Hill and Paddy Conroy were
sent on their way over sponsorship deals
and the commercialisation of the ABC.
Despite my issues with the ABC over its

The ABC has rightly recognised the
importance of these new technologies
as an integral part of public broadcasting.
It cannot, with any credibility, then turn
around and charge the general public
for them. The ABC should be actively
encouraging the access of all groups in
the community to the ABC, not killing

off its future audiences.

The ABC should be actively encouraging the
access of all groups in the community to the
ABC, not killing off its future audiences.

Neither is it acceptable for the national
public broadcaster to provide a two-tier
service, with some services being
available only to those who can afford
to pay. In addition to denying some

in the community access to its content,
the ABC's place in Australian life will

be diminished.

The ever-growing commercial outlook of
the ABC Board and executive is diverting
the ABC's focus from what it exists to
do. The national public broadcaster

is not meant to be a business. It was
conceived as a service to the public -

an independent educational and cultural
institution that enriches the country and
the lives of its citizens. One which has
already been paid for through our taxes.
GS

potential partnership with Nickeleodeon
in the mid 90s — which | write about —
there were genuine efforts, under Hill
and Conroy, to reinvigorate Australian
drama and children’s programming
through the independent industry.

Support for the Foundation’s anthology
series Touch the Sun, with its Emmy
award winning Captain Johnno,

(only the second Emmy to be won

by Australia); support for the brilliant
Round the Twist series and the early
childhood program Lift-off, which

was recognized worldwide as a ground
breaking innovation for young
children; came from Paddy Conroy
Head of ABC television. This creative
partnership came to an end with the
ascension of Claire Henderson to head
children’s programs. The ABC - our



The Cost of Bullying the ABC

Thousands of taxpayer dollars are being squandered

WHILE THE DAMAGE TO THE ABC of the
Coalition Government's constant
accusations of ABC bias is becoming
obvious as programming becomes more
bland, these efforts to interfere in the
ABC may be costing Australian taxpayers
more than is realised.

It cost the ABC approximately 1,700
hours staff time and $195,000 to
investigate and respond to the former
Senator Alston’s May 2003 infamous

68 allegations of bias relating to a short
period of ABC coverage on the Iraq war.
We also know that the disgraced former
Senator Santo Santoro cost the ABC

98 hours and $10,000 meeting his 2003
freedom of information request for: ‘all
emails, memos, meeting notes and any
other management directives the ABC
has on its file in relation to its news
and current affairs coverage of’ the Iraq
war, the Tampa incident and Australia’s
political and military relations with the
us and Britain. (This information was
revealed in answer to questions on
notice in the parliament.)

But what more since then, and what
about other related costs?

The ABC continued to be obliged to
spend countless hours investigating and
replying to the groundless accusations
and ferocious questioning of Senator

public broadcaster — has become

a leader in the game of licensing,
transforming children’s programming
into merchandise-driven product for
the very young. The ABC continues to
seek pre-school programming concepts
with “broad international potential in
respect of both television program sales
and ancillary rights exploitation”(ABC's
Release seeking program submissions).
Children are treated as a market —

as consumers — rather than an audience
with special needs.

Why does it matter? Young children are
natural learners. Research confirms
the from birth to age five and in
particular over the first three years of
their lives children learn and grow at
the fastest rate they will grow in their
lifetime. Development is sequential.

Santoro until he was rewarded with a
promotion to the Ministry.

Sydney Morning Herald journalist,
Adele Horin, wrote of Senator Santoro
on 24 March 2007:

‘Before his elevation to Minister for
Ageing in January last year he had

a team of 28 people around Australia,
he said, monitoring the ABC. They sent
him between 15 and 20 tapes a week.
He pored over thousands of pages

of transcripts in order to find slivers

of evidence of anti-Government or
anti-American sentiment.

In October 2005 alone, he put 973
questions on notice to the then
managing director, Russell Balding,
and warned he had 60 or 70 more
coming. They were mostly concerned
with a word or phrase a presenter

or journalist had - or had not — used
that alerted the senator to possible
left-wing bias.

Santoro’s chief ABC attack role has since
been taken over by Senator Concetta
Fierravanti-Wells. Last year, Fierravanti-
Wells even jumped to attack a drama on
the 1998 Melbourne waterfront dispute
which was only in production.

Recently, Prime Minister Howard was
forced to reveal that media monitoring

If competence is not developed early
then children’s ability to develop new

skills as they grow older is compromised.

Lift-off was based on that understanding
from research. Playschool runs on the
spot. Young children like it. They like
anything — Teletubbies, Barney, Postman
Pat, Thomas the Tank Engine, Bob the
Builder, High Five. All sell brands to
pre-schoolers.

Dr Patricia Edgar was the first
woman appointed to the Australian
Broadcasting Control Board and
helped establish the Australian
Children’s Television Foundation.
She has spearheaded the creation
of a celebrated canon of children’s
television programs.

First published
in The Australian

The cost of bullying the ABC

expenditure of the Prime Minister’s
Department is almost $8,000 per
week. One wonders how much of this
huge expenditure, which has almost
quadrupled in four years, is being spent
scrutinising the ABC.

GS

Adele Horin also reported that Senator
Santoro’s greatest moment was the red
poppies affair: ‘He was outraged at the
failure of Sydney TV news presenters
to wear red poppies on November 11,
Remembrance Day. Why was it, he
demanded to know, that the business
reporter Alan Kohler wore a red

poppy but not the newsreader, sports
presenter or weatherman? “Who was it
in ABC management who decreed they
would not wear a poppy?”*

Letters to
the Editor

ABC to Cost Twice

| am outraged that the new division
of ABC Enterprises called ABC
Commercial is to consider charging
for access to archival material.

The accurate, independent and culturally
rich information obtained from 75 years
of broadcasting radio and TV is our
history. It must be available to everyone —
not just to those who can afford to pay.

The ABC is also considering advertising
on ABC websites. Advertising on any
part of the ABC will erode the public's
trust in the ABC's credibility. We already
pay for the ABC through our taxes.

The Government must fund it properly.
Val Kent

ISSUE 24 / Autumn 2007 Page 3



Silencing Dissent

Silencing Dissent

A ey THEME of the Howard Govern-
ment'’s four terms in office has been

the centralisation of power around the
Prime Minister’s office and his Cabinet.
Understandably, much of the debate
about this issue has concentrated on the
Government's attempts to seize power
from states, the declining independence
of the public sector and the diminishing
role of Parliament. However, of equal
importance has been the reduction of
the independence of non-departmental
public agencies.

There are various reasons for
establishing public agencies, although
independence is usually a crucial part
of their raison d’etre. The separation

of the government from the entity

is supposed to allow it to perform its
functions without political interference.

The ABC is a prime example. The
democratic and cultural functions of
the ABC transcend the government's
interests — they are national rather than
governmental. Further, the effective
pursuit of its charter will often put

the ABC in direct conflict with the
government, meaning it needs to be
shielded from ministerial meddling.

The Howard Government has gone to
great lengths to prevent public agencies
from acting in ways that are inconsistent
with its own political and ideological
objectives. The two main tactics it has
used to stifle dissent within public
agencies have been the stacking of
boards and the restructuring of agencies
to limit their powers and independence.
The ABC has largely been spared the
latter, but not the former.

Sources within the Liberal Party have
been reported as saying that ‘as far as
Liberals go, the major cultural war of

the last 20 years has been against the
left of the ABC! To execute this war, the
Howard Government turned first to
Donald McDonald, a long-time friend

of the PM with strong ties to the Liberal
Party. However, he proved to be far more
independent than many anticipated.

His refusal to stamp out what the
conservatives saw as left-wing bias within
the ABC earned him the ire of a number
of members of the Coalition. They saw
McDonald as a traitor and opposed his
reappointments in 2001 and 2006.

McDonald's final term lasted only
six months and he was replaced by
another of the PM'’s close confidants,

Page 4 News & Views

Andrew Macintosh

Maurice Newman. Newman was an ABC
board member in the early 2000s, but
resigned because of clashes over the
staff-elected position and leaks. He has
also served on the board of a number
of other Howard Government bodies
and was reportedly one of the driving
forces behind the establishment of

the right-wing Centre for Independent
Studies (cis).

There is no way of knowing whether
Newman wants to (or has been
instructed to) push the ABC to the
right, but the composition of the board
suggests there are grounds for concern.

The most well known members of

the current board are probably Janet
Albrechtsen and Keith Windschuttle.
Albrechtsen is a conservative columnist
for The Australian and vocal ABC

critic. Windschuttle is a former Marxist
and now conservative who is known
mostly for his criticism of the ABC and
the so-called ‘black armband version’
of Australian history.

They are joined on the board by Ron
Brunton, a former News Ltd columnist
who previously worked at the right-wing
Institute of Public Affairs. He was

also a hardline conservative critic in
several high profile debates concerning
Indigenous issues, including the
Coronation Hill mining inquiry, Royal
Commission into Aboriginal Deaths in
Custody, Mabo High Court case, stolen
generations and the Hindmarsh Island
affair. Steven Skala, a director at the cis
is also a current board member, as well
as Peter Hurley, who has been described
as a 'Liberal Party powerbroker".

The other two current board members
are John Gallagher, who has been
described as a ‘conservative Queen’s
Counsel’, and Mark Scott, a former
editorial director at Fairfax who
reportedly has solid political connections,
potentially stemming from his time as

a staffer with the former nsw Liberal
Minister for Education, Terry Metherell.

And thanks to a Government decision
in mid-2006, there is no longer a staff-
elected board member to represent the
interests of ABC employees.

One of the remarkable things about
many public agencies is their resilience to
government influence, and the ABC is no
exception. Previous Labor and Coalition
governments have tried to control the
ABC through board appointments but

First published
in The Age

failed. This is also not the first time a
Liberal Government has abolished the
staff-elected position on the board.

But no previous government has gone
as far as the Howard Government. Never
before has the board of the ABC been
so heavily weighted in favour of one
political party or ideological preference.
This may explain the ABC's new editorial
policies, announced earlier this year.

The policies now require similar
weighting to be provided to the
presentation of different perspectivesin a
debate, irrespective of the veracity of the
arguments. Does this mean greenhouse
sceptics get equal billing with climate
scientists? Do holocaust deniers get
equal billing with holocaust survivors?

When he first heard of the changes,

Paul Keating argued they would produce
a new conservative political correctness.
He also said the word ‘balance’ in the
policies really meant, ‘lets hear more
from’ the conservatives.

Can ‘Aunty’ withstand the conservative
pressures being applied from above?
Who knows?

Certainly, it is a challenging time for the
national broadcaster — indeed, for all
public agencies. Only time will tell what
long-term damage is done to Australia’s
democracy by the changes we are
currently witnessing.

Andrew Macintosh is Deputy Director of
the Australia Institute, a Canberra-based
think tank. Material for this article was
taken from Silencing Dissent — How the
Australian government is controlling
public opinion and stifling debate, a
new book edited by Clive Hamilton and
Sarah Maddison.



Donald McDonald’s Legacy

Ten years after he was first appointed by the Howard
Government, Donald McDonald has vacated the position of
ABC chairman. We consider how he upheld his responsibility
to promote the ABC and to protect its independence.

THE ABC has become a more lightweight
broadcaster that is increasingly focused
on ratings.

Its engagement in commercial activities
has expanded. Audiences are now
driven mad with the ABC's promotion
of its own business activities. Last year
advertising was introduced to the ABC
on a website, Countdown, which was
established separately for the purpose.

The ABC's triennial funding — which
promotes the broadcaster’s arms-length
operation from government and was
slashed by $66 million (12%) shortly
after the Howard Government came

to office — has never been restored.
Instead, the ABC has encouraged
funding tied to specific purposes, that
is, abetted government interference.

Under McDonald, the ABC sought

to convince the Government of the
broadcaster’s dire funding situation
with external reviews. When the ABC-
commissioned Macquarie study made
no impact, the ABC Board pushed the
Government to order its own. The last
Federal Budget delivered $37.6 million
short of the additional $125.8 million
which, leaks from the government-
commissioned KPMG report reveal, the
ABC needed for the next three years just
to sustain its depleted level of operation.

The full extent and the impact of what
has happened to the ABC has been
concealed. When McDonald finally
spoke publicly of the ABC’s plight, his
focus was on the need for additional
funds for new services.

The dearth of local drama on the
country’s national broadcaster could no
longer be hidden by the time the ABC
let the public know it had insufficient
funds for drama. First-run Australian
drama on ABC TV had fallen to 3 hours a
year in 2005. But McDonald still did not
inform the community of what the ABC
had lost — neither the funding cut and
never restored, nor the Government's
failure to adequately resource the ABC's
conversion to digital technology.

The ABC is being privatised by stealth,
becoming a vehicle for broadcasting
programs made in the private sector as

its own in-house production capacity

is wound back. Additional funds the
McDonald Board secured for drama
and documentaries in the 2006 Budget
are for purchase of programs from the
private sector.

McDonald has expressed support for the
politicised system of appointments that
has resulted in the ABC Board having no
member who has public broadcasting
experience, and for the abolition of the
ABC staff-elected director position.

Late last year the ABC Board pulled
Jonestown — the unauthorised
biography of the Government’s
influential friend Alan Jones — despite
advice that defamation action would
be defensible and that the book was
commercially viable.

Questions surround the role that Donald
McDonald played in the 1996 Mansfield
Review reaching the conclusion that the
ABC could manage its recent funding
cuts by closing Radio Australia. The cut
to RA's operational budget at that time
has not been restored.

And the good, well partly ...

McDonald upheld his responsibility to
defend the ABC against government
accusations of bias. But, despite there
being no reputable study having found
a problem of bias at the ABC, program-
makers now work under the pressure
of intense scrutiny from within the ABC
as well as without. The extension of
ABC editorial policies with scrupulous
bias-balance requirements, recently
announced by the ABC, was hatched in
McDonald's time.

McDonald was instrumental in the
removal of disgraced managing director
Jonathan Shier. However, he headed
the board that initially appointed Shier
and moved to rid the ABC of Shier
only after Shier’s behaviour became
intolerable, and not before Shier had
inflicted considerable damage. Shier’s
time and departure cost the ABC
dearly — $27 million for the purge of
383 staff which included many highly
talented people, and almost ¢1 million
for his departure package.

Donald McDonald’s Legacy

Was Donald McDonald firstly a
friend of the ABC, or a friend of the
Government?

The biggest hallmarks of McDonald's

era have been: In these times of a
government extremely hostile to
independent public broadcasting,

the ABC has denied the community
information on the broadcaster’s
deteriorating position that would

have resulted in huge and widespread
pressure for the Government to fund the
ABC properly and desist from seeking

to undermine it. There has been a total
lack of transparency in the operations

of the ABC Board. Without informing,

let alone consulting the public, the
Board has taken the ABC down the
commercial track, and looks to be
implementing the Government's wish

to either turn the ABC into a mouthpiece
for its views, or silence it.

Without informing, let alone consulting the
public, the Board has taken the ABC down the
commercial track, and looks to be implementing
the Government’s wish to either turn the ABC
into @ mouthpiece for its views, or silence it.

Was McDonald protecting the ABC by
not aggravating a hostile government?
Or was he protecting the Government
from the public? If reports that the
Cabinet did not reappoint McDonald
because he did not go far enough in
changes the Coalition wanted to the
ABC are true, then one wonders just
how much more the ABC is in for!

GS

ISSUE 24 / Autumn 2007 Page 5



Murdoch & Packer Win

Murdoch & Packer Win

ABC and public are losers in media laws changes

IN AUSTRALIAN MEDIA two owners
dominate. Three of our capital cities
already only have a single daily
newspaper, and 65 percent

of newspapers across the country
are controlled by the same owner.

With the support of Victorian Family First
senator Steve Fielding, the Government
has now passed legislation to weaken
cross-media ownership rules that
protect what little media diversity
Australia has left.

The minimum number of media owners
allowed in metropolitan markets has
been cut from eleven to five, and in
regional markets to four. Instead of
being restricted in the same market

(for example, Melbourne) to owning
outlets in only radio, TV or newspaper,

it will be possible for a single proprietor
to own outlets in two of those three
major platforms.

The Australian Competition and
Consumer Commission will oversee
mergers, but with a view to business
competition, not the public interest for
media diversity.

The legislation change triggered frantic
deals worth billions of dollars even
before it was proclaimed. Existing
powerful media owners and private

equity funds — corporate raiders that

will inevitably cut quality journalism to
maximise profit — were positioning them-
selves to take advantage of the change.

Lack of media diversity undermines the
very basis of democracy. The quality and
extent of information available to the
general community will suffer, as will
the level of public debate on important
matters. The fewer the number of media
owners, the greater their influence will
be to set the national agenda.

Theimportance of the ABCas anindepen-
dent broadcaster has become even
greater as a result of the changes, but

so has the threat to its healthy survival.

Opportunities for commercial media
outlets to cross-promote their own
programs, to the exclusion of the ABC,
will be enhanced when a proprietor
owns two types of media, for example,
television and newspaper. This will occur
through up-front advertising. It will
also happen in more insidious ways,
just as the Nine network presently uses
its news to promote other programs
on its channel.

Newspapers have generally not had a
vested interest in how they report on
the ABC. But any ownership of both

newspapers and free-to-air broadcast

Thanks to the ABC

How mANY TIMES last Summer did
we hear the phrase “Your Emergency
Services Network” as an accurate
descriptor for our wonderful ABC in

Victoria, performing a truly public service.

ABC viewers, given a window on the
destruction and carnage of the 1939
fires, were shown how an enquiry
found that the firefighting and rescue
services of the day were inadequate
and uncoordinated — and thus helped
to bring into existence the coordinated
vigilance and services which defend

those living in the path of bushfires today.

774's constant news updates, talkback,
interviews, and references to local
sources of information and help have
surely reached an extraordinary number

Page 6 News & Views

of Victorians, all with different needs.
Some Friends may recall Ash Wednesday
in 1983, when Terry Lane and many
others kept the airwaves alive to provide
a lifeline of communication, support,
and morale-building.

Friends of the ABC congratulates the
hard-working broadcasters who have
maintained the traditions of our ABC.
We salute and thank them as they
continue to reach out to those in
stricken areas, warn, allay anxieties,
inform us of aspects from air quality,
to the impact of loss, to the current
situation at the firefront, place them
all in the context of regional experience,
and bring us together as a community
confronting emergency. Only the ABC!
JR

BLOGBER |t mus! iderea T T T
- Genh AN TS U Apa v LR A
:-L.-::._.l '[/'EE'.T"Y Feedl _,H-_P.“_.;_- a . I.é-.__l ! |
s ol AR AME AR Bay aup Mo .}13}‘,(\ h:
% PR YR, L '-';F. T fral ~s-| -z; I g-
: — T _HEYR || e H
et L 1
om I bR

First published on

outlets — allowed under the new

rules — will result in newspaper owners
regarding the ABC as a competitor for
the audience numbers on which the
owner's broadcasting business depends
to earn advertising revenue.

The Chaser online.

Powerful commercial media moguls will
inevitably use their position to influence
governments to the detriment of the
ABC. And as the fourth estate — the
scrutineer of government — generally
becomes weaker, it is not difficult to see
how governments which are already
overly-sensitive to ABC scrutiny will
come to regard the broadcaster.

More then ever, we must fight on for the
maintenance of a robust independent
national public broadcaster.

GS

Bushfire victim Dean Sketcher has a close look at what is left of one
of his instruments. It could be part of a saxaphone or a French horn.
PHOTOGRAPHER: Allison Jess. Image originally published on the ABC website.



New ABC Editorial Policies

Efforts to fight bias that doesn’t exist may lead to boring programming.

MANAGING DIRECTOR Mark Scott’s
announcement late last year of changes
to the ABC's editorial policies which

are the ‘most significant statement

of values in two decades’, worried
Friends of the ABC.

The ABC already had robust editorial
policies. The changes look to have

been made for a government that is
hostile to independent broadcasting,
and driven by a board stacked with its
supporters. The forum chosen for the
announcement was the Sydney Institute,
run by ABC critic Gerard Henderson.

The changes to the editorial policies
focus on extending scrupulous
bias-balance requirements that once
applied mainly to news and current
affairs to virtually all program areas,
and a requirement to present a range
of different perspectives on a subject.

A new position of director of editorial
policies has been created to oversee their
implementation. Quentin Dempster,
staff-elected ABC director in exile, has
pointed out the risk that this role could
readily become one of chief censor.

The changes entail expenditure of yet
more ABC money on the government's
perceived problem of ABC bias. Their
introduction implies there is a problem
of bias at the ABC, despite no reputable
study having found this to be the case.

Accuracy and fairness is something

the ABC already strives for. Inside and
outside the ABC, most would agree
that on some topics and some program
types, the national public broadcaster
should present diverse opinions. But
in factual programming, like news and
current affairs, the first obligation of the
ABC must be to the truth.

CONTINUED FROM PAGE 1

A13-part series with Patrick O'Hagan,
an Irish tenor, was one of the last | did
in Melbourne, in 1965, before moving
interstate. The music was pre-recorded,
and we mimed when it was played
back on the day. Reasonably easy to
fake if you're singing, but piano keys
have to go up and down precisely

in time to the music (particularly in
close-ups!). Moreover, during rehearsal
Patrick would often ask me to ‘dress

o

b b

HouR REROL AN EY BRC! h

© Hinze / Scratch! Media
<www.scratch.com.au>

invaded Iraq.

The matter of balance is not

straightforward. The result of
implementing it can be far from fair.

Take, for example the anti-smoking
debate that once raged. Even though the
overwhelming number of independent
experts in the field agreed that smoking
caused lung cancer, and, as we now
know, the tobacco industry knew it did
too, it was in the financial interest of
the powerful tobacco lobby to continue
to argue and delay the inevitable as
long as it could. Balance suggests the
tobacco lobby, or others with interests
contrary to the public good should

be given equal access on the public
broadcaster to promote their case.

The question that the introduction
of new guidelines raises is, what
are the opinions the ABC does not

up’ the accompaniment. If | didn’t do
my homework (I remember that the
disks provided for the purpose were
huge), I could find myself forgetting

my improvisation, and during rehearsal
I'd be at the wrong end of the keyboard!

In recalling those early years I'm amazed
at the amount of live local music the
ABC encouraged. | earned my living by
playing the piano, without having to sup-
plement my income in other ways, and

The truth can be readily distorted under
the guise of achieving impartiality

or balance. Independent, accurate
journalism usually leads to findings that
are partial. Questioning which is not
impartial at the time, frequently turns
out to have been appropriate when

the truth is later revealed. For example,
the basis on which the us and its allies

New ABC Editorial Policies

already air that it will now be obliged
to carry, and what time and weight

will be afforded to those views? In the
relentless campaign of intimidation this
government has waged attacking ABC
journalists with accusations of bias, its
idea of balance looks to mean, ‘let’s
hear more of our social and political
views and have less scrutiny of us and
the interests we represent’.

The danger will be in how the new
editorial guidelines may be interpreted
in practice. Here, there is some light on
the horizon for now. In its appointment
of Paul Chadwick as director of editorial
policies, the ABC has selected someone
with integrity who is well-skilled for

the job. Chadwick is a Walkley Award-
winning journalist who worked on a
review of the journalist union’s code

of ethics and is the former Victorian
Privacy Commissioner and head of the
Communications Law Centre.

Chadwick will need to ensure the
editorial policies are implemented in

a way that promotes, and does not
stifle quality journalism, or controversy,
creativity and passion in programming
where it is relevant. He must be
watchful of otherwise dull programs
being commissioned to provide so-
called balance.

If he is to achieve this, his real challenge
will be to counter the damaging impact
of inappropriate scrutiny of program
makers and presenters who by now
must feel like ants under a microscope.
The very introduction of this position
and the new policies are a part of a
climate where the Coalition Government
constantly screams bias, and the ABC
Board looks to have become its agent.
Even before Chadwick had time to settle
into his job, staff efforts to avoid censure
are resulting in neutered programming
and inappropriate efforts to introduce
balance that is already obvious to
audiences.

GS

the ABC provided the bulk of that work.
The producers were creative people with
a lot of power to get shows organised,
and they encouraged performing artists.
That was my good fortune.

Wendy Pomroy was Chorus Master

and repetiteur for the Australian Opera
in the 1960s, Principal Pianist for the
Australian Ballet, and Head of Music for
the Victoria State Opera.

ISSUE 24 / Autumn 2007 Page 7



New ABC Chair

elected director had breached The community is entitled to know
confidentiality shifted attention more about this matter too. Members
away from the propriety of his of public boards have responsibilities
actions in recommending to above their allegiance to boards on
the Board chairman that the which they sit. All too often we see
ABC engage an external body have seen serious damage result from
to monitor bias. individual members of boards placing
their interest to protect each other
above the interests of the public.

New ABC Chair

Maurice Newman AC

MAURICE NEWMAN, the Government's
newly appointed ABC chairman, is a
career stockbroker and investment
banker. He holds numerous positions,
including chairman of the Australian
Stock Exchange, Tourism NSW and the
Treasurer’s Financial Sector Advisory

As someone who is reported
to pride himself on good
governance, he would
understand the need for

Doubtless Newman’s claims about
the staff director, which were never

Council, and chancellor of Macquarie
University in Sydney.

The appointment of Newman as
chairman of the ABC looks to be yet
another political appointment.

That is not to say that on this or any
other occasion the Government may not
appoint someone who is well-qualified
for the position and who will uphold the
ABC's independence from government
and from commercial influence. But with
the Government's record of stacking the
ABC Board, and its refusal to introduce

a merit-based appointment system, a
doubt hangs over any of its appointees
until they demonstrate their integrity.

There are unanswered questions
relating to Newman'’s previous time as a
Board member. When he resigned prior
to the expiration of his five year term

in 2004, his accusations that the staff-

M Friends Notices

More to Read

FABC has more interesting information

than could fit in News & Views. You

can find it on FABC's website or have

it mailed to you:

— Whose ABC, the address of historian
Ken Inglis to FABC's 2006 AGM.

— Ten Labor & Eight Conservative lists
the former ABC journalists who
have become conservative members
of parliament.

— more reports and photos on the
activities of FABC local groups.

Longer versions of some articles are also
available on the website.

Membership Renewal Due

If your FABC membership is due to
expire a notice will be included with
this newsletter. Please, please help us
by renewing promptly. Each year scarce
resources are diverted to following up
people who forget!

Page 8 News & Views

Maurice

Newman, the

ABC Chairman. impartiality and integrity.

Newman should explain why he wanted
the ABC to expend scarce resources in
this way when no reputable study had
found bias to be a problem at the ABC. He
should also inform the public whether or
not his action arose from conversations
he had with a senior Liberal Party staffer,

as was reported at the time.

Furthermore, from what we understood
at the time, Newman was unwilling

to stay on the Board because the
staff-elected director refused to sign an
agreement which he and other board
members had signed - an agreement
which the staff director had legal advice
not to sign and which placed board
confidentiality above the public interest.

Give the ABC a Happy 75th Birthday

The ABC turns 75 this year. Send a
birthday card via the Treasurer. Tell
him how much Aunty means to you,
and ask him to pass it on to the ABC
with an election-Budget birthday
present of proper funding so the ABC
can remain commercial-free. PosT IT
T0: The Hon Peter Costello, Treasurer,
Parliament House, Canberra 2600.

FABC Maroondah local group
stall at Warrandyte Festival.

LEFT TO RIGHT: Arthur

Renwick, Brigitte Wustemann,
Margret Paterson, Alice Renwick,
Stephen Kadar

transparency on these matters relating
newly appointed  to his role on the Board that go to his

substantiated, played a significant

part in the Government's subsequent
abolition of the staff-elected director
position on the Board. That position
was one counter to the political stacking
of the board and ensured at least one
person with broadcasting experience on
the board.

Maurice Newman carries a huge
responsibility as the custodian of

the country’s treasured national
broadcaster. We look to him to ensure
the ABC thrives as the creative cultural
institution it should be, and to uphold its
independence - from government and
from commercial influence.

Hopefully he will consult the community
on what type of ABC the public wants.
But if not, everyone in the community
must let him know what they expect.

GS

PRESIDENT: Judith Rodriguez AM
VICE-PRESIDENT: Gael Barrett
SECRETARY: Georgina Simmonds
MEMBERSHIP SECRETARY: Peter Milton
TREASURER: Mary Mahoney

MEMBERS: Pam Caven, Michael Kinnane,
Jenny Lee, Judy McKenzie, Peter Monie,
Rosie Spear, Olivia Tattam

CAMPAIGN MANAGER/ EXECUTIVE
OFFICER: Glenys Stradijot

ADMIN OFFICER: Colin Donald

0N Friends Newsletten

EDITOR: Glenys Stradijot
SUB-EDITING: John Collins

DESIGN & TYPESETTING: Dan Milne
PRINTING: Posh Printing

Issued three times a year: Autumn,
Winter & Spring. Letters from members
are welcome. Send to the Editor, News
& Views, GPo Box 4065, Melbourne,

VIC 3001 or EMAIL: fabevic@vicnet.net.au
Letters may be edited for length.

News & Views and more is available on
FABC's website www.fabc.org.au



