
 NEWS & VIEWS
Newsletter of Friends of the ABC (Vic) Inc. Issue 20   Spring 2005 

Friends of the ABC  
(Vic) Inc.
GPO Box 4065
Melbourne, VIC 3001
Tel: +613 9682 0073
Fax: +613 9682 0074
fabcvic@vicnet.net.au
www.fabc.org.au

Inc No A0034181A

You will see this Postcard to the PM at the Royal Show stand 
and at many venues throughout Victoria. Photography is by 
Ponch Hawkes ( whose exhibition RISK is at the Monash 
Gallery of Art, 860 Ferntree Gully Road, Wheelers Hill until  
2 October ) and Design is by Lin Tobias.

Issue 20 / Spring 2005 Page 1

CONTENTS:
PAGE 1

Asia Pacific TV
Friends of the ABC 
Postcard

PAGE 2

Is SBS Special?

PAGE 3

Friends Notices

PAGE 4

From the Journals

PAGE 5

Screen producers 
write

PAGE 6

Don’t let Australia 
get Foxed!

PAGE 7

From the President

PAGE 8

Viewpoint

Some of Australia’s powerful media players are 
working to get their hands on the ABC’s satellite 
television service that broadcasts into the Asia-
Pacific region, Asia Pacific Television ( APTV ). Sky 
News Australia – the pay-TV service owned by 
Murdoch / News Ltd, Packer / Channel Nine and 
Stokes / Channel Seven – has successfully lobbied 
the Government to put the service out to tender.

The Sky consortium is interested in access to the 
market reached by ABC Asia Pacific TV and the 
$18.5 million per annum provided by the Federal 
Government, through the Department of Foreign 
Affairs & Trade ( DFAT ) to fund the service.

There is a long history behind APTV and its 
associated online service. In 1993, with seed money 
of $6 million provided by the Keating Labor 
Government, the ABC established Australian 
Television International ( ATVI ), Australia’s first 
television service to reach its overseas neighbours.

When the Howard Government came to office in 
1996, it cut the ABC’s budget and decided that 
overseas broadcasting was not important. Following 
the 1997 report of the Mansfield Review into ABC 
operations, the Government closed Radio Australia’s 
most powerful shortwave transmitter system and 
sold ATVI to Kerry Stokes’ Channel Seven.

At the time the Government sold ATVI it was costing 
the public purse a meagre $4 million per annum. 
Stokes gained the benefit of the seed money from 
the previous government and a subsidy of another 
$6m over two years. 

Seven’s ATVI turned out to be a wasteful and 
embarrassing saga for Australia. Under the ABC, 
ATVI screened a wide range of ABC programs, plus 
tailored and credible news services. Seven cut costs 
to the bone, running endless repeats of low-grade 
programs, including soaps and old childrens 
programs. In March 2001, unable to make money 
from ATVI, Seven closed the service.

After the Seven disaster, some degree of 
Government sanity prevailed. Foreign Minister 
Alexander Downer convinced fellow Cabinet 
members that the Government should resurrect the 
service and, at the invitation of DFAT, the ABC 
tendered. Agreement was reached to fund the ABC 
$90 million over five years to provide APTV.

In 2001, the ABC commenced the difficult job of 
rebuilding an audience and credibility for APTV.  
With the integrity that arises from the ABC’s 
independence and better programming, APTV has 
become one of the fastest growing networks in the 
Asia Pacific Region. APTV is distributed in 39 
countries on 155 platforms. Today it has 630,000 
viewers a month (up 76% in a year) and its 
associated online services attract 200,000 visitors  
a week - about half being for English education.

Until the Sky News Australia consortium lobbied  
the Government to put the service out to tender,  
the ABC understood that, subject to a performance 
review, its contract would be renewed in 2006 for  
a further five years.

[ continued on page 2 ]

Big Media Owners after APTV



Page 2 News & Views 

SBS

[ APTV article continued from page 1 ]

Friends of the ABC has concerns about 
the operations of APTV: the Government’s 
requirement that APTV supplement  
its funds through sponsorship and 
advertising, its carrying of commercial 
programs and the need for the public  
to purchase access through pay-TV.  
(The service is provided free to the host 
distributor who then makes it available to 
the public through pay-TV ). To protect the 
APTV’s independence and credibility, 
FABC would prefer that its funds did not 
come from DFAT.

Nevertheless, as part of the ABC, APTV’s 
allegiance and accountability is to the 
public interest. It provides an independent 
voice in the region and higher quality 
programming than Sky is likely to offer.  

In present times, Australians have 
become critically aware of the 
significance of communication with our 
overseas neighbours. The ABC’s overseas 
broadcasting services, Radio Australia 
and APTV, represent Australia abroad. 
They are important to the way in which 
Australia is viewed in Asia and the Pacific, 
and play a valuable role in regional 
relations, cultural understanding and trade.

It would be highly inappropriate for a 
commercial operator to take over the 
running of APTV’s service.

Taxpayers’ funds should not be used  
to further the business interests of 
commercial operators and, in the case  
of Sky News, already rich and powerful 
ones at that. The goals of a commercial 
conglomerate like Sky conflict with the 
need for Australia’s overseas 
broadcasting service to represent broad 
public interests. Sky is not well placed  
to fulfil service objectives that include: 
‘provide a credible, reliable and 
independent voice in the region’ and 
‘promote Australia’s engagement in the 
Asia Pacific region by fostering public 
understanding of Australia, its people and 
its strategic and economic interests’.

Many remember the sorry saga that 
resulted last time the Government 
handed the ABC’s overseas television 
service to commercial interests. We do 
not want to be portrayed to the world by 
old episodes of Neighbours. — G.S.

When SBS Television first went to air, on 
the 24th of October 1980, it was unique.  
No other television station in the world  
had the same purpose or policy; no other 
public broadcaster had ever set out to 
provide niche programming for a specific 
audience,  Established to complement the 
services of the ABC, SBS’ primary 
purpose was clearly understood to be the 
provision of radio and television services 
in what were then termed ethnic 
languages, and its core constituency was 
Australian residents of Non-English 
Speaking Backgrounds ( NESB ).  

Along with a vast amount of what was then 
called ‘foreign language programming’ 
with English subtitles, SBS Television 
broadcast English-language international 
news and current affairs and a range  
of arts and cultural programming of an 
international flavour that could not find  
a home on the ABC or Australian 
commercial networks. This second 
programming stream was intended  
to appeal to Australians from English-
speaking backgrounds who had an 
interest in international culture and current 
affairs, and to encourage and develop 
such an interest within previously mono-
cultural Australian mainstream audiences.  

SBS Television had, from the outset, a 
clearly defined core audience of recent 
immigrants and longer-term residents from 
non-English speaking backgrounds, and a 
publicly declared goal of internationalising 
the largely Anglo-Australian middle class.  
This unique covenant resulted in some of 
the most innovative and groundbreaking 
television programming in the world during 
the first decade of SBS’ existence.  
During this time, the service provided to  
its audience by Australia’s second public 
broadcaster was very special indeed.

Since the mid 1990s, however, there has 
been a series of shifts within policy and 
practice at SBS Television that have 
steadily eroded the network’s claim to be  
a unique player in the national media land-
scape. Many, if not most, of these shifts 
can be attributed to political pressure and 
changing government cultural ideologies.  

As a publicly funded broadcaster, SBS  
in 2005 operates in an environment 
increasingly hostile to its original purpose 
and charter.

The Howard Government has altered the 
composition of SBS’ Board radically, and 
the changes wrought by this, together with 
the atmosphere of the broader political 
environment in which SBS must compete 
for funding, are largely responsible for  
the shift in on-air programming and the 
apparent decline in multicultural content 
on SBS TV.

In 1983, when the new Hawke Government 
created the first SBS Board, it was to have 
only ‘ethnics’, in the terminology of the 
day, with just one Anglo-Australian 
member, to represent the broadcasting 
industry. Coverage of Indigenous issues 
was left to the ABC. This philosophy 
guided government appointments 
throughout the Hawke-Keating era,  
but the Howard Government has taken  
a decidedly different approach.

The SBS Board of 2005 is almost entirely 
made up of Anglo-Australian, American  
or British media and financial sector 
professionals, with the exception of 
Indigenous representative Joseph Elu and 
Chairman Carla Zampatti. The inclusion  
of Elu underlines the increasingly divergent 
purposes and charter obligations of the 
ABC and SBS; and apart from Zampatti, 
whose Liberal Party connections are well 
known, the last member of the board from 
a non-English speaking background was 
former Deputy Chairman Neville Roach.

Roach was also Chairman of the Council 
for Multicultural Australia until he resigned 
in protest at the Howard Government’s 
refugee policies in January 2002.  
His second, two-year term on the SBS 
board expired in August 2003, and he  
was not re-appointed.

Roach’s replacement was Christopher 
Pearson, a former speechwriter for, and 
noted public supporter of Prime Minister 
John Howard.

The new-look SBS Board evinces vast 
experience in commercial media and 
financial management, but precious little 
understanding of the role and purpose  
of a public broadcaster, with obligations  
to reflect public policy and social goals –  
in this case, the policy of Australian 
multiculturalism.

SBS’s decision to compete with the ABC 
for broadcast rights to The Ashes test 

25 years on, is the SBS still special?
Emma Dawson asks the question



Issue 20 / Spring 2005 Page 3

Notices

ABC Shop Discount STOPPED!

The ABC has notified FABC it will withdraw 
the 10% discount available to Friends of 
the ABC members at ABC shops and 
centres from 31 December 2005.

FABC unsuccessfully sought to have the 
ABC reconsider the matter. It is painfully 
aware that the ABC’s action sends a 
message of disregard for the loyalty and 
support FABC members give to the ABC.

Friends of the ABC is dissatisfied with the 
ABC’s explanation that its decision is the 
result of a review by ABC Enterprises of 
ABC Shops. That is a description of the 
process, not a reason.

The question FABC is asking itself is,  
why would any organisation deliberately 
damage the goodwill on which it depends 
for its survival? Is it another effort of ABC 
management to appease the present 
Government? Abandoning this small but 
concrete expression of the ABC’s 
appreciation to FABC members is an 
effective way to alienate people who 
continually pressure governments in the 
ABC’s interests. Or is this action yet 
another example of what is increasingly 
occurring – the ABC’s commercial 
operations overriding and damaging the 
longer-term interests of the ABC?

FABC sincerely apologises to members for 
any inconvenience caused by the  
withdrawal of the discount.

FABC AGM and Speaker:

Thursday, 20 October at ABC Iwaki 
Auditorium, ABC Southbank. Meeting 6.30 
for 6.45pm. Speaker: 8pm.

Margo Kingston, founder of WebDiary. 
The Future of Fair Dinkum Journalism

Public welcome. See flier for details.

FABC Local Groups: If you would like the 
name of FABC’s local group contact in 
your area or if you would like to establish  
a local group in your area, please contact 
the FABC Office ( 03 9682 0073 ).

Herald-Sun Reader: FABC is seeking 
someone who is a regular Herald-Sun 
reader to contact FABC on occasions 
when the ABC or related matters are 
mentioned. If you think you could help, 
please phone the office to discuss.

And here’s a note from the ABC: 
Internship: The ABC is offering a three 
month internship on Australian Story for a 
university student who produces the best 
five minute video in the style of this award 
winning program. For details see:  
<www.ABC.net.au/austory/gas>

series, which began screening during 
prime time on SBS Television last month, 
highlights the problem. The Ashes is a 
bastion of Anglo-Australian tradition, and a 
cornerstone of the mono-cultural Australia 
that SBS was created to challenge, if not 
displace. The supposedly multicultural 
broadcaster’s bid for the telecast – which 
trumped that of the ABC – is the latest 
example of SBS’ distance from its original 
charter, and calls into question yet again 
the logic of splitting limited government 
funding for two increasingly similar, and 
competing, public broadcasters.

The ABC had reportedly bid about 
$500,000 for the TV rights when SBS 
entered the fray in late February.  
Its winning offer has not been disclosed, 
but it’s safe to assume the amount was  
at least the same as the ABC’s. More 
importantly, SBS apparently committed 
itself to devoting a greater proportion of  
its prime-time schedule to the broadcast, 
thus dis placing its usual programs for 30 
evenings in the peak ratings period of July, 
August and September - something the 
ABC was unwilling to do.

Octagon Australia’s Sean Nicholls, the 
Australian representative of the global 
media conglomerate responsible for 
selling the TV rights for the England and 
Wales Cricket Board, has acknowledged 
that as recently as 2001 SBS had not 
considered the Ashes to be part of its 
charter.  The then managing director, Nigel 
Milan, who left SBS in August ,  told the 
2001 Australian Senate that broadcasting 
The Ashes was  “…foreign to our charter… 
I would rather be a gold medal choice for 
those Australians who do not speak English 
and come from the majority of countries in 
the world that do not play cricket, than a 
silver medal choice for a group of folk which 
I am not chartered to serve particularly”.

Obviously, much has changed since then.  
According to current SBS TV management, 
SBS no longer operates in terms of multi-
cultural and ethnic minority programming. 
Instead, it’s focused on reflecting Australian 
society back to itself, in all its diversity. This 
sounds admirable, but it is dangerously 
self-immolating, suggesting as it does that 
SBS’s work in fostering a culturally diverse 
society has been done.The goals now 
espoused by SBS are arguably very similar 
to those contained in the ABC charter.

It is the growing resemblance between 
Australia’s two public broadcasters that is 
the most dangerous development for the 

future of SBS. After all, can the ongoing, 
public funding of two separate public 
broadcasters, with comparable charters 
and increasingly similar programming, be 
justified in a nation of around 20 million 
people? The obvious answer is no.

One increasingly vocal critic of Howard’s 
Australia, Malcolm Fraser, whose 
Government established SBS Television  
in 1980, warned in 2003 that ‘Given half a 
reason, this government will say “SBS has 
served its purpose”, and save money by 
abolishing it’ .

By traducing its original purpose, 
undermining its ideals and reducing its 
distinctiveness to the point where it 
becomes indistinguishable from the ABC, 
or even from commercial television, the 
Howard Government is driving SBS so far 
from its original purpose that it could 
conceivably be quietly disbanded and 
absorbed into the ABC with little 
complaint, or even notice, from the public.

The loss of SBS would be a significant 
step backwards for Australian culture.  
The recent backlash against multi-
culturalism, following the terrorist attacks 
on the London Underground, displays the 
vulnerability of the concept within our 
society. The amalgamation of SBS with the 
ABC would signal the death-knell for 
multiculturalism in Australia, and reverse 
more than thirty years of progress during 
which Australia has led the world in the 
creation of a cohesive and successful 
multicultural society. If we lose SBS now, 
we risk losing all that it has achieved, and 
Australia will be the poorer for it.

Emma Dawson is a fellow of the 
Melbourne-based public policy think 
tank Oz Prospect, and a Ph.D. 
Candidate at the National Centre for 
Australian Studies, Monash University. 
For 3 years she was a Project Officer at 
SBS Radio Melbourne. For further 
reading, see www.sbs.com.au



Robert Manne

Page 4 News & Views 

From the Journals

Extracts from Robert Manne, 
Murdoch’s War, The Monthly, July 2005, 
Schwartz Publishing Pty Ltd.

‘On the road to the invasion of Iraq, and 
through the two-and-a-half years of 
bloody chaos since Baghdad’s fall, almost 
every Australian newspaper owned by 
Rupert Murdoch has supported each twist 
and turn of the American, British and 
Australian policy line.’

‘Yet in no country was Murdoch’s stance 
on Iraq so influential as in Australia. For in 
no other country does Murdoch wield even 
remotely the same media power. Since 1987 
Murdoch has owned the most important 
newspapers in Sydney and Melbourne – 
The Daily Telegraph and Herald Sun – and 
the only daily papers in Brisbane, Adelaide, 
Hobart and Darwin. He owns the sole 
general national daily, The Australian. His 
only serious competitor is Fairfax. For this 
situation, duopoly is too weak a word.’

‘With virtually no discussion of foreign 
policy on commercial TV or radio, only the 
ABC and the Fairfax papers might have 
criticised the Bush-Howard foreign policy 
and presented an alternative vision for 
Australia. Yet this possibility was more 
theoretical than real. The ABC, at present, 
is in a defensive frame of mind. In the face 
of persistent allegations of left-wing bias 
its public affairs programs, with some 
exceptions, seem increasingly timid and 
to have lost their nerve.’

‘A war of this kind, without the sanction of 
the United Nations, was always going to 
be difficult for John Howard’s government 
to sell. Its task was made much easier 
than it might otherwise have been by the 
conspicuous support offered by the 
Murdoch press. From a mountain of 
potential evidence, three significant and 
concerted contributions stand out – the 
pre-invasion commentaries of  
The Australian’s foreign editor Greg 
Sheridan and the Herald Sun’s opinion 
columnist Andrew Bolt, and the post-
invasion editorials of The Australian.’   

‘The Murdoch papers do not only influence 
their readers directly. They also help set 
the agenda each morning for one of the 
most potent forces in Australian politics – 
personality-driven commercial talkback 
radio. The Murdoch press, in short, now 
helps determine the way in which millions 

of Australians interpret their world.  
And not only that. In contemporary 
Australia, a political party disagreeing with 
News Corporation on certain issues of 
fundamental ideological or material 
importance to it – like the invasion of Iraq, 
or the US–Australia Free Trade Agreement, 
or the cross-media ownership laws – runs 
a very real, and perhaps unacceptable, 
political risk.’ 

Extracts from David Edgar’s review of 
What are we telling the Nation?, 
London Review of Books, July 7, 2005 

‘No longer bound by the tyranny of the 
schedule, tomorrow’s viewers will see TV 
as a library, in which they do the selecting. 
The digital revolution is democracy in 
action, breaking down mass conformity in 
order to liberate individual choice. 
Technology has set the viewers free.’  

‘…the idea of public service television  
has become tired and dusty, promoted by 
people ‘out there’ who believe that the 
whole purpose of public service television 
is not to change… In the multichannel 
digital universe of the future, the purpose 
of public service broadcasting is not the 
setting of the gold standard or the 
preservation of elite culture but the 
provision of choice.’

‘The pernicious effect of assuming that 
we are first and foremost customers is not 
the rights it grants… but the rights it 
removes. In the case of local authorities, 
they include the right to have and express 
an interest in services which a person 
may not directly use. Market researchers 
note that far more people support the 
idea of regional, children’s and arts 
programmes than actually watch them – 
people understand that they are paying 
for a service that goes beyond their own 
wants to address other people’s needs.’ 

‘Providing a service which meets people’s 
needs as well as their wants, which seeks 
to expand as well as echo the experience 
of its users, which is prepared to jolt and 
disturb as well as confirm or sustain. 
which provides a site for public 
conversation and which acknowledges 
and articulates our collective as well as 
our individual affinities and identities, is a 
pretty good mission statement for a 
public realm communicator.’

‘Excessive marketisation limits the 
collective innovation that comes from the 
free flow of information. In the market 
paradigm, it is assumed that competition 
will fuel innovation. Now we know that it 
is much harder to create an innovative 
environment and much easier to destroy 
it than anyone imagined.’

From the Journals

‘Nor is it at all obvious that the limit of his 
ambition and influence in Australia has 
been reached. Now that the Howard 
Government has control of the Senate it 
seems likely that Australia’s media laws 
will be re-written and the cross-media 
restrictions effectively removed. If so it is 
likely that, with the blessing of the 
government, Murdoch will add one of 
Australia’s three commercial TV networks 
to the newspaper chain he already owns. 
It is far from impossible that he will use 
that network in the same way he has used 
Fox News in the US – to push the political 
culture even further to the right.’

Mourid Barghouti, I Saw Ramallah, 
Bloomsbury, 2005.

‘When he asked me what I thought were 
the conditions for a successful 
broadcasting service, I said it has to keep 
its distance from the governing powers.’



Issue 20 / Spring 2005 Page 5

From the Journals

Extracts from Eric Beecher in Do Not 
Disturb: Is the Media Failing Australia? 
edited by Robert Manne and published 
on 10 August, 2005 by Black Inc. $29.95 
and on 3 August by New Matilda.

‘Something quite alarming is happening to 
serious journalism in Australia. A 
convergence of economic, technological 
and societal trends is conspiring to 
threaten mainstream quality media in an 
unprecedented way. If these trends 
continue, as I fear they will, there could be 
very little journalism of excellence left after 
another decade or two. And that would not 
only be a disaster for journalists, it would 
be a tragedy for Australian democracy.’  

Beecher goes on to list these trends; 
credibility, relevance, trivialisation, the 
migration of advertising revenue from 
newsprint to the Internet, ownership, 
commercialisation and technology.

‘Although none of these trends on its own 
is likely to destroy quality journalism in 
Australia, their cumulative effect will 
eventually transform the media landscape. 
There are just too many negative pressures 
coming from too many directions for 
serious journalism to survive in its current 
form. As the commercial vice tightens on 
well-funded, high-grade journalism, media 
owners are responding with measures 
designed to maintain their profitability.  
The result will be fewer editorial resources, 
lower budgets, more reporters and editors 
pensioned off, news space carved back, 
fewer foreign bureaus, more shared and 
syndicated content, more “product 
placements” and “advertorial” material, 
and constant pressure on editorial 
departments to create “efficiencies” and 
do “more with less”. Anyone who has 
been involved in journalism for the past 
decade will attest that this is already an 
unstoppable reality.’

‘The underlying problem is that serious 
journalism in Australia has never been 
profitable in its own right…  the bill for 
journalism on the ABC is picked up by  
the federal government, not directly by  
the consumers of that journalism.  
The continued existence of Australian 
quality journalism has always depended 
on subsidies, which has in turn always 
made that continued existence a shaky 
proposition.’

‘Not only is entertainment more profitable 
than journalism, it is also far more universal. 
Entertainment appeals to all age groups, 
all demographics, across all cultural 
boundaries. It may lack the political or 
intellectual potency of journalism, but it’s 
not in decline, it doesn’t have a credibility 
crisis, it doesn’t demand great mental 
effort from its audience, and it can run on 
movie screens, television screens, 
computer screens and telephone screens. 
The future of serious journalism is under 
threat in large part because it has been 
replaced by entertainment at the heart of 
the media power edifice.’ 

Sent to

Letters Editor, 
The Australian;
but sadly unpublished,  
so with permission  
we reproduce here.

Your editorial on ABC drama content  
( May 20th )  is ill advised and against the 
community’s interests.

You state that commercial television 
drama output is sufficient, obviating the 
need for the ABC to produce drama.

1. Your assumption that everyone is 
comfortable with having all their stories 
interrupted to be urged to buy something 
is concerning. The abuse of the viewers’ 
sensibilties, young and old, seems to 
escape you. You are apparently very 
attuned to “1984” and at ease with that. 
Many of us want a choice.

2. The free market provides what is 
monetarily profitable not what is just and 
equitable. That’s its job. Governments 
have additional obligations. Allowing a 
variety of views to be expressed through 
broadcast drama, news, current affairs 
and light entertainment is one of them.

3. Castrating the ABC is self-mutilation.  
Do editors and journalists at The 
Australian not welcome the perspective  
an alternative, public broadcaster can 
provide and the opportunities this gives 
for issues to be aired?  The messenger  
is one of the most important elements  
in a fair and just society.

Many of us think the ABC and its drama 
output is an essential messenger even if it 
is uncomfortable for some of us at various 
times. Don’t kill it.

Yours sincerely,

Eugene Schlusser 
Charles ‘Bud’ Tingwell 
Mal Bryning 
Wendy Rawady

on behalf of members of the  
Producers & Directors Guild of Victoria  
( 8 June 2005 ) 

Ross Warneke, The Age , July 18, 2005

‘Free-to-air television has never been truly 
free. The average cost to Victorians of 
watching the ABC, SBS and the three 
commercial channels reached…more than 
$100 per head in the first six months of 
2005. The ABC and SBS were funded 
directly through taxes for about $23 per 
head, although some of that amount 
financed the two broadcasters’  radio 
services as well as their TV channels.

Consumers indirectly paid an average  
of more than $80 each to the three 
commercial channels between January 
and June through advertising costs built in 
to the goods and services they bought.’

The Age, Editorial, July 23, 2005

‘Mind-numbing “reality” shows are 
proliferating… there is a danger that soon 
the only locally produced programs, other 
than news and current affairs, will be banal 
time-fillers made on minimal budgets.  
To add insult to this, viewers endure far 
higher levels of advertising than is usual 
overseas… but the networks are not solely 
to blame. The Federal Government must 
bear responsibility for slashing funding  
to the national broadcaster and scrapping 
the Commercial Television Production 
Fund, set up by the Keating Government 
to “increase the amount, quality and 
diversity” of Australian television on 
commercial networks. It is time for the 
Government to act on its promise made 
long ago to replace the fund. It must also 
adequately fund the ABC. To allow the 
decline to continue could condemn 
generations of viewers to being treated 
like unthinking zombies.’



Page 6 News & Views 

Don’t let Australia get Foxed!

Don’t let Australia get Foxed !
This is an edited version of a briefing 
paper prepared by Glenys Stradijot 
(FABC),Shane Elson and Andrew 
Lowenthal for the Advance Australia 
Fair Conference held in Melbourne, 
30 – 31 July 2005. 

What happens to Australian media is not 
just another issue, it is one which impacts 
on every important social and political 
issue. The information the general public 
receives – indeed how many in the com-
munity think about a wide range of matters 
– is determined largely by information 
delivered to us through the media. 

Commercial Media 

To understand the importance of the ABC 
and community broadcasting, it is 
important to contrast them with the role  
of commercial broadcasters in particular. 
Commercial broadcasters are companies 
that exist to earn the maximum profit 
possible for their owners. 

The selection of programs, program 
content, depth and style, and the decision 
to broadcast or not to broadcast 
information is determined by the need  
of commercial broadcasters to sell 
advertising. To ensure advertisers get 
maximum exposure to potential 
customers, programs are selected  
to attract as large a target audience as 
possible. Content is also influenced by the 
need to promote, or at least take care not 
to offend, the interests of companies with 
which media outlets seek to do business.

Privately-owned media are frequently also 
a vehicle for furthering the interests of 
owners. Expression of an owner’s political 
interests is rarely as overt as it was in 1995 
when Kerry Packer appeared on his own 
Nine Network declaring that John Howard, 
then leader of the Liberal-National Party 
Opposition, would make a good Prime 
Minister. Nevertheless every major 
Murdoch-owned media outlet across the 
world supported the 2003 US-led invasion 
of Iraq. 

The media’s capacity to influence voters 
and the increasing concentration of media 
ownership into the hands of a smaller 
number of commercial owners, is resulting 
in commercial media owners having the 
power to influence elected governments.

And when the interests of powerful media 
owners and a political party in government 
are largely shared the media’s important 
responsibility to scrutinise the actions of 
government is compromised. 

Australia already has the highest 
concentration of media ownership in the 
western world. Murdoch controls 70% of 
our newspapers. Packer’s Nine Network 
has an audience reach of up to 70%. They 
jointly own 50% of Foxtel and are dominant 
in online news services. For most in the 
community, diversity of news, opinions, 
information and entertainment is being 
lost as information is delivered to us 
through a widening range of outlets and 
mediums but emanating from a shrinking 
number of sources.

The ABC – Australia’s Independent 
National Public Broadcaster

The ABC is Australia’s independent and 
comprehensive national public broadcast 
with a responsibility to promote Australian 
culture and to cater for a diversity of 
interests in the community.  
Its programming is not distorted by the 
need to attract commercial revenue.

The ABC regards its audience as citizens, 
not consumers. The ABC’s charter requires 
it to inform, educate and entertain 
Australians, to reflect our cultural diversity, 
promote the arts and to contribute to a 
sense of national identity. In addition, as 
well as informing Australians abroad, Radio 
Australia ( the ABC’s overseas broadcasting 
service ) encourages overseas awareness 
and an understanding of Australia. 

The Howard Government’s $66 million  
(12%) cut to the ABC’s triennial funding 
came on top of a steady decline in funding 
under governments of both major political 
persuasions. The ABC’s operational funds 
have declined by almost 30% since  
1985 – 86, out of proportion to any other 
major area of government expenditure. 

The Government is dismantling the ABC 
by starving it of the funds it needs to fulfil 
its charter commitments. The quality of  
its programming across a range of areas  
is suffering. Increasingly, the Government 
is seeking to control the broadcaster by 
targeting funding. The Government and  
its supporters are attempting to intimidate 
and damage the ABC’s credibility with 
allegations of bias.

The Government has stacked the board 
that governs the ABC. The broadcaster’s 
commercial fundraising activities risk 
compromising its independence.  
It appears that some senior ABC 
managers naively believe that appeasing 
the Government will change the 
Government’s attitude toward the ABC. 
Some are pushing the ABC to ‘dumb 
down’, in the belief that increased ratings 
will result in greater government support. 

SBS – Australia’s Ethnic Public 
Broadcaster 

The Special Broadcasting Service was 
established as a niche public broadcaster 
to reflect Australia’s multicultural society. 
It is required to provide multilingual and 
multicultural radio and television services 
that: inform, educate and entertain all 
Australians in their preferred languages; 
increase awareness and appreciation  
of ethnic diversity and its contribution  
to Australia; contribute to the 
communications needs, the retention  
and continuing development of language  
and other cultural skills of Australia’s 
multicultural society.

There is a concern that in the future the 
Government may attempt to amalgamate 
SBS and the ABC, with the risk that SBS’s 
uniqueness as an ethnic broadcaster will 
be even further diminished.

Community Radio and TV

When people are asked why they listen to /
watch community broadcasting, the two 
most often cited responses are: “diversity/
specialisation” and “local”. In short, 
people hear and see people who they 
identify with. That is, our communities 
recognise that diverse opinions, lifestyles 
and practices are part and parcel of what 
makes up their ‘local’ social environment.

An important strength of community 
media, therefore, is its deep connection  
to the community it springs from. But this 
strength can also be a weakness. Those 
with the ‘get up and go’ to spearhead the 
establishment of community services 
sometimes continue to dominate them. 
And, this has resulted in some stations, 
particularly in regional and sub metro 
areas, largely reflecting a narrower range 
of views which are already well catered for 
in the commercial media. While there are 
significant exceptions, genuine alternative 



Issue 20 / Spring 2005 Page 7

From the President

programming is more likely to be found  
in the major metropolitan stations. These 
stations include 2SER in Sydney, 3CR  
in Melbourne, 5UV in Adelaide, 4ZZZ  
in Brisbane and ethnic radio 3ZZZ  
in Melbourne. 

The community broadcasting sector is well 
served with a national satellite service 
which allows the distribution of prog-
ramming content. This service provides  
a number of alternative programs to about 
220 community radio stations that are part 
of its network. Although community TV  
is still finding its feet, people who are 
actively engaged in a range of important 
issues are already providing content for 
that medium. Within the metropolitan 
cities, community TV offers an alternative 
source of information and news that 
differs from mainstream services. 

Internet based media

The use of the internet to cheaply produce 
and distribute alternative sources of 
opinions and news is another medium for 
community broadcasting. Forums which 
have opened new spaces for people to 
debate current affairs, present alternative 
voices have mushroomed in recent years, 
responding to the increased control and 
commercialisation of the mainstream 
media, and the increasing availability of 
the technology ( specifically access to the 
internet ), especially in Australia. Crikey  
is a voice in the media debate, and New 
Matilda is trying to expand this niche 
under commercial and political pressures.

Indymedia is a global network of sites, 
which are open to anyone to publish, 
unedited, their own articles.

Indymedia has become very effective for 
participants in protest movements to tell 
their stories and the stories of their causes, 
both of which will rarely make it into the 
commercial and mainstream media.

Vale Alan Ashbolt, 1921– 2005 

It’s only after spending about a decade 
sitting alongside Alan Ashbolt on the 
Australian Society of Authors’ Committee 
of Management, and reading of his recent 
death, that I’ve learned the range of his 
achievements. 

It started with the stage. In 1946 Peter 
Finch and he co-founded a theatre – The 
Mercury, in Sydney – and during the 
1950s he reviewed for the Sydney Morning 
Herald. 

His career with the ABC, spanning the 
years 1954 – 1977, made him an elder of 
the broadcasting world. He worked as 
talks & documentary producer, as foreign 
correspondent & head of special projects. 

His books, An American Experience (1966) 
and An Australian Experience: Words from 
the Vietnam Years (1974), are extended 
commentaries on those societies – the 
topics include racism, nationalism, 
imperialism, public scandals, organised 
crime, economic and foreign policy. 

By the time I knew him, in the late 1980s, 
he was ‘retired’. However, he put his 
experience at the service of the ASA in 
the Committee’s campaigns, and 
especially in conducting the yearly 
negotiations of ABC rates for authors and 
speakers. His was an insistent voice for 
rights - the right to speak out, the rights of 
creators to be adequately rewarded, and 
the right of all Australians to an 
independent ABC in the terms of its 

Charter. Alan Ashbolt’s was a fine 
contribution, both as a radio man and as 
a defender of the values of public 
broadcasting. 

Melbourne Writers’ Week

The final Town Hall session of Melbourne 
Writers’ Week, was frankly a call – which 
might be conceived as the beginning of 
open campaigning – for a Bill of Rights. 
The speakers were international human 
rights author, campaigner and jurist 
Geoffrey Robertson QC, Irish lawyer 
Brendan Kilty SC, and Melbourne human 
rights activist Julian Burnside QC.  

I wouldn’t blame anyone for sighing – 
‘Another Cause!’ But no, a naming of all 
that’s wrong with the body politic is not a 
problem for anyone who, like us, wants to 
see public rights realised. 

Just as the speakers pointed to existing 
documents codifying the human rights 
some governments like ours regard as 
disposable - the United Nations Charter, 
the European Bill of Rights and various 
other Bills of Rights ( among Australian 
states and territories, ACT has one! ) –  
we have the ABC Charter. We want its 
integrity assured; we want its terms 
adhered to, and funded, with the benefits 
accessible to all. The climate in which  
a Bill of Rights is mentioned must be one 
where our concerns are on the agenda 
and where our view of the importance  
of the public broadcaster can prevail. 

— Judith Rodriguez

President Judith Rodriguez

Vice-President Jack Clancy

Secretary Georgina Simmonds

Membership Secretary Gael Barrett

Treasurer Mary Mahoney

Members John Collins, June Factor, 
Peter Milton, Peter Monie, Angela Munro, 
Rosie Spear, Olivia Tattam,  
Judy Mckenzie (co-opted)

Campaign Manager/ Executive Officer   
Glenys Stradijot

Admin Officer Damian O’Keefe

Editor Glenys Stradijot

Sub-Editing John Collins 

Proofing Damian O’Keefe 

Illustrations Georgina Simmonds 

Design & Typesetting Dan Milne

Printing Carlisle Press

Issued three times a year: Autumn, 
Winter and Spring

Letters from members welcome. Address 
them to the Editor, News & Views,  
GPO Box 4065, Melbourne, VIC 3001  
or email: fabcvic @ vicnet.net.au

From the President

Morag Fraser, at Victoria University,  
11 July 2005:

‘[ The ABC ] is something cherished by 
many. It is unusual, home-grown and rich. 
We’d be fools to let it wither. It could not 
be reconstructed.’



Page 8 News & Views 

Years ago in conversation with a politically 
conservative colleague I became aware 
that he did not simply dislike the ABC but 
had a gut-wrenching hatred of the 
organisation. I don’t think he was alone 
among conservatives. As they have 
consolidated their power at federal level, 
this hatred has been given visible form in 
funding restrictions, appointments to the 
ABC Board, and the infamous inquiry into 
bias instigated by then-Senator Alston  
for example.

Recently, I began to wonder whether 
Australia was exporting some of these 
ideas to the USA because action being 
taken by President Bush’s nominees 
against the Public Broadcasting Service 
(PBS) and National Public Radio (NPR) 
seemed to be mirroring measures taken  
to curtail the ABC here. Although there are 
348 loosely associated stations, in ratings, 
PBS is a minnow compared to the major 
TV networks and must also compete with 
cable and satellite services. Much the 
same could be said for NPR which has 
700, more closely co-ordinated, local  
radio stations.  Nevertheless, the Bush 
administration has seen fit to increase 
control over operations. 

PBS and NPR are overseen by the 
Corporation for Public Broadcasting, 
(CPR); its board all Presidential 
appointees. ‘Congress created CPB in 
1967 as a private non-profit corporation… 

Viewpoint  Dr Frank Pederick

to promote non-commercial public 
telecommunications.’ 

CPB is the largest single source of Federal 
funding for public television and radio 
programming. However, the main source 
of revenue for public television stations  
is donations by individual viewers and 
institutions.

Tension was created by the enabling 
legislation that made it clear that non-
commercial television and radio in America, 
even though supported by Federal funds, 
must be absolutely free from any Federal 
Government interference beyond the 
mandate in the legislation. However, the 
system remains vulnerable to political 
pressure. Kenneth Tomlinson, Chairman  
of the CPB in Nov 04 in Baltimore, told 
PBS officials: ‘They should make sure  
their programming better reflected the 
Republican mandate.’ Tomlinson said  
that his comment was in jest.

Public broadcasting has been criticised  
by both conservatives and liberals and  
on programme content and quality. Some 
have sought to remove funding claiming 
programmes now available via cable and 
satellite make it superfluous. Proponents 
insist  the service should provide universal 
access, particularly to poor & rural viewers 
and that many of the cable and satellite 
productions are of low quality. Some public 
broadcasting executives seek to decide 
on the merit of programmes on the basis 

of ratings. Some major award winning 
programmes do not rate well, and other 
executives seek to base programming  
on the role envisaged in the Act. 

Mr. Tomlinson has maintained that his  
goal at CPB is to strengthen public 
broadcasting by restoring “balance” and 
stamping out “liberal bias.” Frank Rich 
writing in the New York Times ( 26 Jun 2005 ) 
says: ‘Mr. Tomlinson’s real, not-so-hidden, 
agenda is to enforce a conservative bias 
or, more specifically, a Bush bias. To this 
end, he has not only turned CPB into  
a full-service employment program for 
( Republican ) apparatchiks....’ but also 
devised a show ‘devoted to a single 
newspaper’s editorial page, that of the 
zealously pro-Bush Wall Street Journal.’ 
And this Rich says without comparable 
liberal balance. 

According to Current, a paper about TV 
and radio in the USA, the present struggle 
in public broadcasting differs from the past. 
‘Now the intent is not to kill off PBS & NPR 
but to castrate them by quietly annexing 
their news and public affairs operations  
to the larger state propaganda machine’. 

Sound all too familiar?

In previous incarnations,  
Frank Pederick was a RAAF 
telecommunications engineer and later 
a chiropractor. He currently builds dry 
stone walls and sculpture.


